ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ CYBERVETTING ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ;
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ CYBERVETTING ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ CYBERVETTING ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ;

ΠΟΙΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ CYBERVETTING ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ;

11 Οκτωβρίου

Recruiters οι οποίοι έχουν στα χέρια τους το βιογραφικό σου, ιχνηλατούν τα ψηφιακά σου αποτυπώματα, κάνουν το λεγόμενο Cybervetting, μέχρι να βρουν κάτι που θα σηκώσει το πρώτο red flag! Γιατί, στον ψηφιακό κόσμο που ζούμε, αφήνουμε το αποτύπωμά μας καθημερινά, ακόμη κι αν δεν το καταλαβαίνουμε. 

Μήπως έχεις διεκδικήσει μια θέση εργασίας πρόσφατα και ενώ πίστευες ότι θα είχες την ευκαιρία για μια συνέντευξη με το HR τμήμα της εταιρείας, δεν συνέβη απολύτως τίποτα; Ίσως το Cybervetting να φταίει γι’ αυτό...

Τι είναι ακριβώς το Cybervetting;

Το Cybervetting, ή και social media screening, είναι η τακτική πολλών recruiters να αναζητούν πληροφορίες για σένα στο διαδίκτυο πριν την πρόσληψη. Μια αναζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στη Google πολλές φορές αρκούν, για να βγάλει κάποιος εύκολα συμπεράσματα για ένα άτομο.

To περιεχόμενο που μοιράζεσαι μπορεί να γίνει ο θεός σου ή ο εχθρός σου όταν κάποιος αποφασίζει να σου κάνει Cybervetting. Μήπως κάποιο παλιό σου post μίλησε για σένα και δεν το ξέρεις; Μήπως υπάρχουν δημοσιεύσεις που σε απεικονίζουν και δεν το έχεις υπόψη σου;

Ποιες 7 δραστηριότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι πρόβλημα για μια πρόσληψη;

  1. Προκλητικές και απρεπείς φωτογραφίες
  2. Έντονη κατανάλωση αλκοόλ ή ουσιών
  3. Συκοφαντία σε νυν ή πρώην εργοδότες ή πελάτες
  4. Παραποιημένη εκπαιδευτική και επαγγελματική εμπειρία
  5. Δημοσίευση εμπιστευτικών πληροφοριών
  6. Συμμετοχή σε παραβατικές δράσεις
  7. Ανήθικη συμπεριφορά

Αυτές οι δραστηριότητες είναι, ας πούμε, λογικό να προκαλούν κάποια ανησυχία, αφού αγγίζουν ή πολλές φορές ξεπερνούν τα όρια του νόμιμου και αυτό μπορεί να γίνει πρόβλημα για το business. Όμως, πολλές φορές το Cybervetting δεν σταματά εκεί. Τα συμπεράσματα που μπορεί να βγάλει ένας recruiter ψαχουλεύοντας το προφίλ σου μπορεί να είναι πολλά και συχνά καθόλου αντικειμενικά.

Στη συνέντευξή του ο Kevin Neudecker, αντιπρόεδρος στο τμήμα ποιότητας και συμμόρφωσης στην εταιρεία Corporate Screening, εξηγεί τα οφέλη και τις συνέπειες της πρακτικής του Cybervetting στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και ποιες επιχειρήσεις τα χρησιμοποιούν συνήθως.


Τι συμπεράσματα μπορεί να βγάλει ένας recruiter από το προφίλ σου στα Social Media;

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε μια οπτική γωνία από την οποία βλέπουμε τα πράγματα. Παρά το ότι οι recruiters, και η επιστήμη του HR γενικότερα, κάνει σημαντική προσπάθεια να διατηρεί αξιοκρατικό κλίμα τόσο στη διαδικασία προσλήψεων όσο και στην επαγγελματική καθημερινότητα, η πραγματικότητα συχνά διαφέρει από αυτό.

Έρευνα του CareerBuilder διαπίστωσε ότι το 70% των εργοδοτών ερευνούν την παρουσία υποψηφίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το 57% αυτών έχουν βρει περιεχόμενο που τους έκανε να μην προσλάβουν υποψηφίους.

Για να εξηγήσουμε πώς το Cybervetting μπορεί να γίνει πολύ άδικο για μια μερίδα υποψηφίων, θα δώσουμε ένα παράδειγμα.


Cybervetting, υποκειμενικότητα & προκατάληψη

Ας υποθέσουμε ότι έχουμε μια κενή θέση εργασίας σε μια ομάδα ανθρώπων που στην εκτός γραφείου ζωή τους είναι πολύ δραστήριοι. Κάνουν σκι, ταξίδια, συμμετέχουν σε μαραθωνίους με τα μπλουζάκια της εταιρείας και γενικότερα αγαπούν το fitness lifestyle. Αναζητώντας ο recruiter πληροφορίες στο διαδίκτυο για τους υποψηφίους, είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για συνέντευξη μόνο υποψηφίους που επίσης αγαπούν τη δραστήρια ζωή.

Άρα, υποψήφιοι με αντίστοιχες ή περισσότερες γνώσεις και μαλακές δεξιότητες οι οποίοι δεν γυμνάζονται ή δεν είναι αρκετά δραστήριοι, μένουν εκτός της διαδικασίας αξιολόγησης, μόνο και μόνο εξαιτίας του συμπεράσματος ότι δεν θα ταιριάξουν στην υπόλοιπη ομάδα.

Μήπως αυτό είναι λίγο άδικο;

Μήπως η ενασχόληση εκτός γραφείου δεν θα έπρεπε να είναι κριτήριο πρόσληψης;

Μήπως το Cybervetting δεν θα έπρεπε να είναι τρόπος αξιολόγησης για μια θέση εργασίας;


Ποια είναι τα μειονεκτήματα του Cybervetting;

Πρώτα απ’ όλα, είναι πιθανό να προκύψουν διακρίσεις σε βάρος των υποψηφίων με βάση τη φυλή, τη θρησκεία, το φύλο, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ηλικία ή απλώς τον τρόπο ζωής τους. Κάτι τέτοιο είναι βέβαια απαράδεκτο για τη σύγχρονη κοινωνία που όλοι θέλουμε να ζούμε.

Επιπλέον, οι recruiters χρησιμοποιούν συχνά υποθετικά σενάρια για να φανταστούν πώς οι διάφορες δραστηριότητες των υποψηφίων θα μπορούσαν να εμποδίσουν την επαγγελματική τους απόδοση. Αυτό σημαίνει πως αν σου αρέσει το gaming για παράδειγμα, ο recruiter μπορεί να κάνει συνειρμούς ότι δεν θα είσαι αρκετά επαγγελματίας στη δουλειά σου και μπορεί να παίζεις βιντεοπαιχνίδια κατά την ώρα της εργασίας σου.

Επίσης, ο μη αντικειμενικός τρόπος επιλογής εργαζομένων μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε ένα ολοένα και πιο ομοιογενές εργατικό δυναμικό, θα μπορούσαμε να το πούμε και αντι-diversity. Η απόλυτη ομοιογένεια επηρεάζει αρνητικά τη δημιουργικότητα και τα περιθώρια κέρδους σε έναν οργανισμό. Η πολυφωνία και η πολυγνωμία από την άλλη είναι σίγουρα καλύτερες, τουλάχιστον όταν μιλάμε για μεγάλες εταιρείες με παρουσία στην παγκόσμια αγορά.

Tο Cybervetting θεωρείται από τους περισσότερους εργαζομένους παραβίαση της ιδιωτικής τους ζωής. Αυτό σημαίνει ότι σταδιακά η αγορά μαθαίνει ότι ο εκάστοτε οργανισμός χρησιμοποιεί τέτοιες πρακτικές και οι υποψήφιοι δεν θέλουν να στείλουν καν το βιογραφικό τους για αξιολόγηση στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.

Κατά συνέπεια, το Cybervetting μπορεί να γίνει ακόμα πιο επικίνδυνο για τις ίδιες τις εταιρείες. Οι άδικες πρακτικές προσλήψεων και ο κοινωνικός διαχωρισμός κατά τη διαδικασία επιλογής υποψηφίων μπορεί να φέρει νομικά προβλήματα στην εταιρεία.