ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΦΥΣΗ ΣΟΥ Ή ΘΑ ΤΟ ΔΟΥΛΕΨΕΙΣ;

12 Ιανουαρίου

"Ξέρω ότι έχουμε πιεστεί όλοι μας πολύ και θέλω να ξέρετε ότι θα σταθώ δίπλα σε όποιον με χρειάζεται για κάνουμε την μετάβαση μαζί, αν και ουσιαστικά φλερτάρουμε με την υπέρβαση" λες στην ομάδα, για ένα νέο στόχο. Για να σου απαντήσει μία συνάδελφος "ευχαριστούμε για την στήριξη και επικροτούμε την θέλησή σας, αλλά μιλώντας προσωπικά, πιστεύω ότι ο καθένας εδώ μέσα έχει διαφορετικές ανάγκες, οπότε κάποιοι είναι άτρωτοι και κάποιοι άλλοι αδυνατούν να αντισταθούν".

Ψιλοχάνεις τα λόγια σου, γιατί μόλις σου αποδόμησε όλη την ουσία της πίεσης που προσπάθησες να επιβάλλεις στην ομάδα. Μια στιγμή όμως! Κάτι προσπαθεί να σου περάσει και δεν είναι επιφανειακό. Το κάνεις αυτόματα δικό σου και μπαίνεις στο σπίτι χαμένος σε σκέψεις. Σε κοιτάζει η γυναίκα σου και ρωτώντας σέ γλυκά αν μπορεί να βοηθήσει, της αναφέρεις το περιστατικό, υπογραμμίζοντας ότι έχεις μπερδευτεί όσον αφορά το τι κράτησαν τελικά οι συνάδελφοι. Σκεπτόμενος τα φοιτητικά χρόνια, αναφέρεις έναν όρο που στο πανεπιστήμιο έκανες στο μάθημα της ψυχολογίας. Οι ψυχολόγοι χρησιμοποιούν συχνά τον όρο της ψυχικής ανθεκτικότητας για να περιγράψουν τον βαθμό και τρόπο προσαρμογής ενός ατόμου σε καταστάσεις της ζωής. Η ψυχική ανθεκτικότητα έχει να κάνει με το κατά πόσο καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε για τον εαυτό μας μια θετική προσαρμογή στα αρνητικά και στρεσσογόνα γεγονότα που αναπόφευκτα θα βιώσουμε κάποια στιγμή στην ζωή μας.

Και έτσι απλά σου λέει η Κατερίνα, "μα γιατί πας στην ψυχολογία; Εσύ δεν είσαι που μιλάς για συνεργασία, παραγωγικότητα, πειθαρχία, ετοιμότητα; Καλή η ψυχολογία αλλά μην το κάνεις τόσο επιστημονικό". Μπράβο Κατερινάκι με ξεκλείδωσες.  Είπε ο Ρωμαίος Αυτοκράτωρ Μάρκος Αυρήλιος:

''Τίποτε δεν μπορεί να σου συμβεί που δεν είναι στη φύση σου να το αντέξεις"

Στους τομείς της μηχανικής και της φυσικής, η έννοια ανθεκτικότητα περιγράφει την ικανότητα ενός υλικού να απορροφά την ενέργεια, να αντιστέκεται στη ζημιά και να ανακτά τη δύναμή του γρήγορα.

Αλλεπάλληλες ξαφνικές εκρήξεις αδρεναλίνης στο μυαλό μου, γιατί μου έρχεται η ανάμνηση της διακοσμητικής πλάκας μέσα στο πανεπιστήμιο "Pressure creates diamonds", δηλαδή "η πίεση δημιουργεί διαμάντια", Ελληνιστί. Ξέρεις έτσι για να σε πιέσουν, σαν να σε προειδοποιούν. Όχι για το ότι πέρασες σε ένα πανεπιστήμιο με περγαμηνές για να σπουδάσεις, αλλά να σου δείξουν ότι από εδώ και πέρα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος σκέψης σου. Να αναλάβεις τις ευθύνες που έρχονται και που όσο και αν σε πιέσουν θα σε βγάλουν στα ανοιχτά σαν ακατέργαστο διαμάντι που θα έχει μεν σμιλευτεί, αλλά θα πρέπει και να αντιλαμβάνεται ότι η πίεση που δέχτηκε για να δημιουργηθεί θα είναι η σοβαρότερη παρακαταθήκη μέχρι την επόμενη πίεση.

Νέον επιγραφή σε κόκκινο χρώμα που γράφει "χωρίς κότσια δεν έχεις δόξα"
Credits: @artem-bryzgalov

Νάτα λοιπόν που αρχίζουν και συνδέονται όλα. Και έρχεται και ο φίλος σου ο Γιώργος που σου λέει "η πίεση δημιουργεί και ανακοπές καρδιάς". Ο τρόπος που εξηγούμε τα πράγματα στον εαυτό μας είναι ο τρόπος με τον οποίο θα τα περιγράψουμε και στους άλλους και είναι καθοριστικός για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς μας. Αν κάθε πρόκληση αντιμετωπίζεται σαν μάχη, τότε είναι πιθανό να τραυματιζόμαστε συχνά, χάνοντας τις δυνάμεις μας, ενώ αν κάθε πρόκληση αντιμετωπίζεται σαν ευκαιρία, εξοικονομούμε ενέργεια και γινόμαστε πιο ανθεκτικοί. Άρα το ζητούμενο δεν είναι ο προορισμός, αλλά η διαδικασία που οδηγεί σε αυτόν.

Γραμμένο στο πίσω μέρος πράσινου λεωφορείου τo "μην αγχώνεσαι"
Credits: @sharon-wright

Έρχονται πάλι σκέψεις του παγκόσμιου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, όπου η ικανότητα των εργαζομένων να αποδέχονται τις αλλαγές, να επιβιώνουν και να ευδοκιμούν όταν αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις και τους παράγοντες άγχους που τις συνοδεύουν είναι καθοριστική. Αυτό λοιπόν πρέπει να είναι το κλειδί, καθώς η ικανότητα προσωπικής ανάπτυξης ονομάζεται ψυχική ανθεκτικότητα (Resilience). Αυτή η ικανότητα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από την ικανότητα της επιχείρησης να διευκολύνει και να υποστηρίζει, διαθέτοντας πόρους και δίνοντας στον εργαζόμενο τη δυνατότητα να προσαρμόζεται συνεχώς και να ευδοκιμεί στην εργασία, ακόμη και όταν αντιμετωπίζει δύσκολες περιστάσεις.

Πώς θα γίνεις πιο ανθεκτικός/ή στη δουλειά;

Μιλάς με γρίφους γέροντα... πάλι ισσοροπείς μεταξύ ψυχολογίας και χειροπιαστής αποτελεσματικότητας. Πιθανώς να υπάρχουν αρκετές τεχνικές που θα σε βοηθήσουν να γίνεις πιο ανθεκτικός στη δουλειά, αλλά πάρε μια κόλλα χαρτί και σπάσε τα δεσμά γράφοντας τις βασικές:

1. Κάνε αυτοδιάλογο

Φαντάσου τον εαυτό σου σαν αθλητή όπου οι σκέψεις που κάνει πριν, μετά ή κατά τη διάρκεια του αγώνα, κατά τη διάρκεια της προπόνησης ή της νοερής απεικόνισης εκτελούνται σιωπηρά ή φωναχτά. Αυτές οι σκέψεις μπορούν να επηρεάσουν την απόδοσή σου θετικά ή αρνητικά ανάλογα με το περιεχόμενό τους. Μάθε λοιπόν να κατευθύνεις αυτές τις σκέψεις για να έχεις θετικά αποτελέσματα. Μίλα στον εαυτό σου, όπως θα μιλούσες σε κάποιον που σου ζητά βοήθεια σε μία δύσκολη στιγμή. Εντόπισε τα λάθη στις ερμηνείες που δίνεις στα γεγονότα.

2. Συμφιλιώσου με την αποτυχία

Στην ιδέα της αποτυχίας όλοι φοβόμαστε. Φοβόμαστε ότι δεν είμαστε καλοί σε αυτό που κάνουμε, δεν έχουμε τις γνώσεις ή δεν προσπαθήσαμε αρκετά. Στην πραγματικότητα όμως η αποτυχία είναι μια διαδικασία προς την επιτυχία. Αποτυχίες θα υπάρξουν, πιθανώς πολλές. Αντιμετώπισέ τες εποικοδομητικά. Μην αυτομαστιγώνεσαι και μην κατηγορείς τους άλλους. Μάθε μέσα από τις αποτυχίες πώς μπορείς να εξελιχθείς, συγχώρεσε τον εαυτό σου και τους άλλους για τυχόν λάθη και προχώρησε.

Επιγραφή σε ροζ νεόν που γράφει ότι οι άνθρωποι αποτυχαίνουν για να επιτύχουν
Credits: @ian-kim

3. Ισορρόπησε την προσωπική σου ζωή

Μόνο έτσι θα βελτιώσεις και την εργασιακή σου. Δεν μπορεί να υπάρξει ευτυχία, όσο καλά κι αν τα πας στην εργασία, αν η προσωπική σου ζωή παραπαίει. Μόνο όταν η προσωπική σου ζωή είναι ισορροπημένη, μπορείς να απολαύσεις πραγματικά τη δουλειά σου.

4. Συντήρησε προληπτικά τα πολύτιμα εργαλεία σου

Κοιμήσου καλέ μου, φάε σωστά και ψυχαγωγήσου. Συμμάχησε με αυτά για να βοηθήσουν το σώμα σου. Πως περιμένεις να ελέγξεις το άγχος και να είσαι ανθεκτικός αν σου λείπει ύπνος, χάνεις κιλά και όλη σου η ζωή είναι δουλειά;

5. Πήγαινε μπροστά στον καθρέπτη και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη σου

Ο καθρέπτης θα σε βοηθήσει να βελτιώσεις τις σχέσεις σου, να έχεις θετική επίδραση σε άλλες λειτουργίες, να γίνεις περισσότερο γενναιόδωρος και να απομακρύνεις την αρνητικότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα ωραιοποιήσεις καταστάσεις, αλλά θα συνειδητοποιήσεις. Αν για παράδειγμα ένας συνάδελφος προτίθεται να σε βοηθήσει, μην το θεωρείς δεδομένο. Πες ευχαριστώ και αναγνώρισε το καλό. Με αυτό τον τρόπο, ακόμα κι όταν κατακλύζεσαι από αρνητικά συναισθήματα, λόγω μίας δύσκολης κατάστασης δεν θα χάσεις την ανθεκτικότητά σου.

Μήπως έχοντας τώρα μπροστά σου την κόλλα με τις πέντε βασικές τεχνικές αρχίζεις να αφουγκράζεσαι τι εννοούσε η συνάδελφος λέγοντας ότι "κάποιοι είναι άτρωτοι και κάποιοι άλλοι αδυνατούν να αντισταθούν"; Το είπε η μεγάλη Χιλιανή Συγγραφέας Ιζαμπέλ Αλιέντε:

"Όλοι έχουμε μέσα μας ένα απόθεμα δύναμης που δεν υποψιαζόμαστε και το οποίο βγαίνει στην επιφάνεια όταν η ζωή μάς δοκιμάζει"