ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ
ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ

ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ SUSTAINABILITY ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ

19 Μαΐου

Διανύοντας μια ακόμα κρίσιμη και πρωτόγνωρη στιγμή για τον ευρύτερο ξενοδοχειακό κλάδο, αντιλαμβανόμαστε ότι η επίγνωση των επισκεπτών σχετικά με τις περιβαντολλογικές επιπτώσεις των επιλογών τους γίνεται όλο και πιο καθοριστική για τις αποφάσεις τους, και ότι η επιρροή της Βιωσιμότητας στη Φιλοξενία για αυτούς είναι τόσο σημαντική. Η απεριόριστη πρόσβαση σε πληροφορίες μέσω του διαδικτύου τους επιτρέπει να ενημερώνονται καλύτερα, να επαληθεύουν, αλλά και να συγκρίνουν τα δεδομένα αυτά, τα οποία θα τους οδηγήσουν στην τελική απόφαση ως προς τον προορισμό και το κατάλυμα των διακοπών τους.

Γιατί οι επισκέπτες ενδιαφέρονται τόσο για τη Βιωσιμότητα στη Φιλοξενία;

Οι επισκέπτες γίνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι και ενδιαφέρονται όχι μόνο για το περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, αλλά και για τους τρόπους συνεισφοράς τους στη βελτίωση και διατήρηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας των προορισμών. Γι’ αυτό -και όχι μόνο- το λόγο είναι απαραίτητη η αφύπνιση της "πράσινης" συνείδησης των επιχειρήσεων. Σήμερα για να μπορεί να σταθεί η οποιαδήποτε επιχείρηση επάξια στον υπάρχοντα ανταγωνισμό θα πρέπει να έχει πάρει θέση στο ζήτημα της βιωσιμότητας. Η booking.com έχει γνωστοποιήσει ότι το 68% των πελατών ενδιαφέρεται για ξενοδοχεία που έχουν θεσμοθετήσει πρωτόκολλα σχετικά με τη μείωση του περιβαντολογικού τους αποτυπώματος και υλοποιούν φιλικές προς το περιβάλλον ενέργειες. Ταυτόχρονα, στην Έκθεση Αειφορίας της Booking 2021 εμφανίζεται ότι το 73% των ταξιδιωτών θα ήταν πιο πιθανό να επιλέξει ένα κατάλυμα που έχει εφαρμόσει πρακτικές βιωσιμότητας. Φαίνεται λοιπόν ότι οι πελάτες είναι πρόθυμοι να αλλάξουν συνήθειες και να βαδίσουν σε λιγότερο γνώριμα μονοπάτια, επιλέγοντας για πρώτη φορά διαφορετικές επιχειρήσεις, αλλά και προορισμούς που συγκαταλέγονται σε λίστες μεγάλων οργανισμών και πρακτόρων με περιβαντολλογικές πιστοποιήσεις.

Έκθεση Αειφορίας 2021 του Booking.com
Credits: booking.com

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών τα ξενοδοχεία ευθύνονται για το 1% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αριθμός που μεγαλώνει συνεχώς λόγω της αύξησης των τουριστικών μονάδων, αλλά και της δυναμικής επιστροφής των ταξιδιωτών μετά το πέρας των πρώτων δύο χρόνων της πανδημίας. Ο τομέας λοιπόν της φιλοξενίας έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό το περιβάλλον μέσω της κατανάλωσης ενέργειας, νερού και αναλώσιμων αγαθών. Τόσο τα ξενοδοχεία, όσο και η ευρύτερη τουριστική βιομηχανία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην ποιότητα του περιβάλλοντος για να καταφέρουν να προσελκύσουν επισκέπτες. Όμως οι δυσμενείς αυτές επιπτώσεις της τουριστικής ανάπτυξης σταδιακά έχουν τη δύναμη να το καταστρέψουν ολοκληρωτικά μαζί με όλους εκείνους τους περιβαλλοντικούς πόρους από τους οποίους και εξαρτάται.

Ποιες είναι οι "πράσινες" πρακτικές που θα εφαρμόζουν αποκλειστικά οι επιχειρήσεις Φιλοξενίας;

Στο μέλλον των ξενοδοχείων διαφαίνεται η αποκλειστική χρήση βιώσιμων υλικών, η μείωση της ενέργειας, αλλά και η εύρεση εναλλακτικών μορφών της, όπως η εγκατάσταση μεγάλων ηλιοθερμικών συστημάτων για τη παροχή θερμότητας και φωτοβολταϊκών συστημάτων για παραγωγή ηλεκτρισμού.

Στη συνέχεια, η ανακύκλωση απορριμμάτων, αλλά και η αλλαγή των καθημερινών ανέσεων και παροχών, ώστε να ελαχιστοποιηθούν αυτά. Ταυτόχρονα, η ευσυνείδητη επιλογή των προϊόντων καθαριότητας και γενικά τον προμηθειών και εξοπλισμού της κάθε μονάδας.

Σε σχέση με τη βελτίωση της αποδοτικότητας της ενέργειας, του νερού και των απορριμμάτων, οι λήψεις αποφάσεων που θα ευνοούν τη μελλοντική πορεία των ξενοδοχείων, είναι ζωτικής σημασίας. Έξυπνες επενδύσεις και επιλογές μπορούν να γίνουν και σε ακόμα περισσότερα τμήματα της επιχείρησης. Όπως για παράδειγμα, στην επίπλωση των δωματίων με έπιπλα από βιώσιμα υλικά  και κατά προτίμηση από μικρότερους τοπικούς κατασκευαστές, καθώς και στα αντικείμενα που τοποθετούνται σε αυτά, όπως κούπες και ποτήρια καφέ. Επίσης, η βασικότερη πηγή του όγκου των πλαστικών σκουπιδιών προέρχεται από τα προϊόντα του μπάνιου. Έτσι οι παροχές αυτές μπορούν να συμπεριλαμβάνουν φυσικά και βιολογικά σαπούνια, σαμπουάν ελεύθερου εμπορίου από πιστοποιημένους κατασκευαστές, είτε σε βιοδιασπώμενες συσκευασίες, είτε σε δοχεία που μπορούν να ξαναγεμίσουν (refilable dispensers). Σύμφωνα με το Green Key, μια μονάδα 140 δωματίων αφαιρώντας τα πλαστικά μπουκαλάκια μιας χρήσης και εφαρμόζοντας refillable dispensers μπορεί να έχει σώσει έως και 23.000 μπουκάλια που ισοδυναμούν με 250 κιλά πλαστικού το χρόνο, τα οποία τελικά μπορεί να κατέληγαν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το βραβείο του Green Key απονέμεται σε όλες τις τουριστικές επιχειρήσεις που συμβάλλουν με τις αποφάσεις και πράξεις τους στη βελτίωση των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων από τη λειτουργία τους. Μάλιστα από τον Σεπτέμβριο του 2021, τα ξενοδοχεία που πληρούσαν τα πρότυπα βιωσιμότητας από ανεξάρτητους οργανισμούς, όπως το Green Key ή το EarthCheck, είχαν ένα σήμα οικολογικής πιστοποίησης δίπλα στο όνομά τους στις αναζητήσεις στο google.com/travel.


Σε τοπικό επίπεδο, η προφορά της επιχείρησης που αφορά στον πληθυσμό, η προστασία της βιοποικιλότητας και γενικά της κοινότητας, αλλά και του περιβάλλοντος της περιοχής, είναι εξίσου αναπόσπαστο κομμάτι μιας βιώσιμης προσέγγισης. Ο εμπλουτισμός του προϊόντος με τοπικές πινελιές αναβαθμίζει το προσφερόμενο προϊόν και καθιστά τη μονάδα σταθερά ανταγωνιστική, δημιουργώντας έτσι αναντικατάστατες εμπειρίες υψηλής ποιότητας με μοναδική ταυτότητα.

Πώς μπορεί να εφαρμοστεί η πράσινη μετάβαση σε μια επιχείρηση; 

Υπάρχει ένα κενό και μια ελλιπής ενημέρωση στην επικοινωνία της σπουδαιότητας των μικρών αυτών σταδιακών, αλλά βιώσιμων αλλαγών. Πολλοί πιστεύουν ότι η βιωσιμότητα είναι μια ολιστική προσέγγιση που αφορά όλα τα τμήματα της επιχείρησης και δεν μπορεί να διασπαστεί σε ένα μακροχρόνιο ορίζοντα στόχων και δραστηριοτήτων. Κάτι το οποίο δεν ισχύει! Δεν μπορούμε να περιμένουμε από μια οποιαδήποτε επιχείρηση μικρού ή μεγάλου μεγέθους να ανταποκριθεί με τον ίδιο χρόνο και να μεταμορφώσει τη μονάδα της σε ένα εξ ολοκλήρου περιβαντολλογικά ευαισθητοποιημένο προϊόν, να γίνει απευθείας ολικώς "πράσινη". Οι αλλαγές για να γίνουν σωστά και να έχουν γερές βάσεις, πρέπει να γίνουν με ένα ρυθμό, ο οποίος θα ταιριάζει στην κάθε εταιρία και τις δυνατότητές της. Την προσπάθεια αυτή για αλλαγή μπορούν να στηρίξουν πολλοί οργανισμοί, κυβερνητικά προγράμματα και πιστοποιήσεις βιωσιμότητας που όχι μόνο αποτελούν κίνητρα, αλλά και διευκολύνουν οικονομικά τα ξενοδοχεία να κάνουν ακόμα περισσότερα βήματα προς τις  "πράσινες λύσεις".

Το κάθε ξενοδοχείο μπορεί να εμπνευστεί από τον ανταγωνισμό και να δημιουργήσει ευκαιρίες εκεί που κάποιος άλλος θα έβλεπε μόνο απειλές. Κάποια αξιοσημείωτα παραδείγματα τέτοιων "πράσινων" ξενοδοχείων είναι το Memmo Hotel Baleeira στην Πορτογαλία, στο οποίο απονεμήθηκε η πιστοποίηση συγκριτικής αξιολόγησης EarthCheck που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση κατανάλωσης ενέργειας και νερού, παραγωγή απορριμμάτων και υποστήριξης της τοπικής κοινότητας.

Πιστοποιητικό Earth Check
Credits: earthcheck.org

Επίσης, πολλά βραβεία βιωσιμότητας έχει κερδίσει το Ξενοδοχείο Punta Islita στην Κόστα Ρίκα λόγω της εστίασής του στη διατήρηση της άγριας ζωής, στην αναδάσωση και στην τοπική απασχόληση στις εγκαταστάσεις του.

Ένα άλλο εξαιρετικό παράδειγμα αποτελεί το Crowne Plaza στη Δανία, αφού διαθέτει το μεγαλύτερο κτίριο με ενσωματωμένο πάρκο ηλιακών πάνελ στη Βόρεια Ευρώπη και το πρώτο σύστημα ψύξης και θέρμανσης με υπόγεια νερά σε όλη την χώρα. Είναι εμφανές λοιπόν, ότι η αναβάθμιση τέτοιων μεμονωμένων τουριστικών μονάδων δεν ξεχωρίζει μόνο την επιχείρηση σε τοπικό επίπεδο, αλλά και συμβάλει στην ολική αναβάθμιση του προορισμού.

Πώς μπορεί να αναπτυχθεί μια στρατηγική επικοινωνίας  στους πελάτες και στο προσωπικό για τη βιωσιμότητα;

Πολύ σημαντικό είναι να μην αμελείται η κατάλληλη επικοινωνία πληροφοριών. Πιο συγκεκριμένα, η σωστή και έγκαιρη εκπαίδευση του προσωπικού, αλλά και η αποτελεσματική ενημέρωση των επισκεπτών. Για παράδειγμα, όταν τα δωμάτια έχουν κάδους χωρισμένους σε 3 τμήματα, η γνώση του τρόπου διαχωρισμού των απορριμάτων δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Η γνώση της ανακύκλωσης δεν είναι κάτι που όλοι κατέχουν, αφού ακόμα και σήμερα υπάρχουν χώρες που δεν έχουν εντάξει την ανακύκλωση στην εκπαίδευση, νοοτροπία και στον τρόπο ζωής των κατοίκων τους. Αποτελεί λοιπόν χρέος κάθε επιχείρησης να επιμορφώσει τους πελάτες της σχετικά με τον ρόλο τους σε αυτήν την αλυσίδα και να εξηγήσει τη σπουδαιότητα και τους τρόπους συνεισφοράς τους.

Η βιωσιμότητα δεν αποτελεί απλά μια ακόμα τάση, αλλά έναν τρόπο ζωής, τόσο για τα άτομα, όσο και τις επιχειρήσεις. Πλέον, τα ταξίδια δεν είναι μόνο ένας τρόπος να γεμίζουν οι άνθρωποι εμπειρίες και να μαθαίνουν νέους πολιτισμούς και προορισμούς, αλλά ένα μέσο για να μεταμορφώνουν τον εαυτό τους μέσα από συνήθειες που μπορεί να εφαρμοστούν μερικώς κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, αλλά και ολικώς στη συνέχεια υιοθετώντας πρακτικές και κάνοντάς τις μέρος της ζωής τους. Οι γνώσεις που θα αποκτήσει ο κάθε επισκέπτης, καθώς και οι πράξεις που θα καταφέρει να υλοποιήσει θα είναι εφόδια, τα οποία θα κουβαλάει και μετά την αναχώρηση του.

Πράγματι, ο όρος "βιωσιμότητα" όπως και οι πρακτικές που τον συνοδεύουν δεν είναι κάτι νέο για εμάς, καθώς είναι ένα φλέγον ζήτημα στην κορυφή της παγκόσμιας ατζέντας του Τουρισμού τουλάχιστον τα τελευταία 6 χρόνια.

Οι επιχειρήσεις που έχουν ήδη υιοθετήσει "πράσινες" αξίες και έχουν θέσει μακροπρόθεσμους στόχους βιωσιμότητας αποσκοπώντας στην ελαχιστοποίηση του περιβαντολλογικού τους αντίκτυπου, έχουν ήδη εμφανώς ηγηθεί στην πυραμίδα του τουριστικού ανταγωνισμού. Το ερώτημα λοιπόν δεν έχει να κάνει με το αν μια επιχείρηση είναι βιώσιμη, αλλά ποια είναι η δική της συνεισφορά στην προστασία του περιβάλλοντος και της κοινότητάς της και κατά πόσο οι "πράσινες" αυτές ενέργειές της είναι αρκετές για να την διαφοροποιήσουν και να την καθορίσουν ως ηγέτη του ανταγωνισμού.