ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο CRISTOBAL BALENCIAGA;
ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο CRISTOBAL BALENCIAGA;

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο CRISTOBAL BALENCIAGA;

Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΝΟΣ ΘΡΥΛΙΚΟΥ COUTURIER

26 Απριλίου

Ένας από τους πιο τολμηρούς και επιτυχημένους σχεδιαστές που πέρασαν από τον συναρπαστικό χώρο της Μόδας, επηρεάζοντας παγκοσμίως εκατοντάδες δημιουργούς και αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα του, ήταν ο Βασιλιάς της Haute Couture, ο Ισπανός Cristobal Balenciaga, ιδρυτής του ομώνυμου Οίκου.

Πώς ξεκίνησε την καριέρα του ο Balenciaga;

Σε αντίθεση με τον μόνιμο ανταγωνιστή του Dior, ο οποίος μεγάλωσε στα σαλόνια της παριζιάνικης ελίτ, ο Balenciaga γεννήθηκε στη Getaria της Ισπανίας, από πατέρα ψαρά και μητέρα μοδίστρα, το 1895. Περνώντας αρκετό χρόνο στο πλευρό της μητέρας του Eisa, άρχισε να αποκτά ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μόδα και αποκόμισε τις πρώτες του γνώσεις στον τομέα της ραπτικής. Με την βοήθεια ενός αριστοκράτη, ο οποίος πίστεψε στο ταλέντο του και στη συνέχεια έγινε μόνιμος πελάτης του, ο νεαρός τότε Cristobal εξασφάλισε ένα ανώτερο επίπεδο μόρφωσης και το 1917 άνοιξε την πρώτη του boutique στο San Sebastian. Στη συνέχεια ακολουθήσαν υποκαταστήματα σε Μαδρίτη και Βαρκελώνη καθώς έγινε ο κορυφαίος couturier της Ισπανίας.


Ποιεs ήταν οι σχεδιαστικές καινοτομίες του Balenciaga;

Το 1936 ο εμφύλιος πόλεμος προκάλεσε την μετακόμισή του στο Παρίσι, και ένα χρόνο αργότερα παρουσίασε στο γαλλικό κοινό το πρώτο του show με σχέδια βαθιά επηρεασμένα από την Ισπανική Αναγέννηση, τον πολιτισμό και το παρελθόν της χώρας του. Τη δεκαετία του 30' η πόλη τον χαρακτήρισε ως μια σημαντική παρουσία στο χώρο της υψηλής ραπτικής.
Είχε την τόλμη να παίζει με τα σχήματα και να δημιουργεί χαλαρές γραμμές, συχνά χωρίς μέση που όμως έδεναν αρμονικά με τη γυναικεία σιλουέτα. Το 1939, ξεπρόβαλε από τους πίνακες του Velasquez ένα φόρεμα κλεψύδρα με το όνομα Infanta.


Θα έλεγε κανείς ότι προέβλεψε πτυχές του New Look του Dior σχεδόν μια δεκαετία νωρίτερα σχεδιάζοντας μια απόλυτα θηλυκή σιλουέτα, δίνοντας έμφαση στους έντονους ώμους τη λεπτή μέση και στους περίτεχνα φαρδείς γοφούς. Την εποχή εκείνη επαινέθηκε από κριτικούς μόδας για τις επαναστατικές του ιδέες.

Αφοσιωμένος στην επιδίωξη της τελειότητας, είχε ένα μοναδικό ταλέντο στο κόψιμο, το ράψιμο την κατασκευή και το φινίρισμα των ρούχων. Από το 1947 αποκτά μια αυστηρά μοντέρνα απήχηση, καθώς ήταν υπεύθυνος για πολλά μελλοντικά στυλ κατακτώντας την εξέχουσα θέση του στην υψηλή ραπτική μετά τον πόλεμο. Είχε μια δική του προσέγγιση σε κάθε πτυχή της ραπτικής, καθώς στα κομψά δραματικά ρούχα που σχεδίαζε, έδινε μια περίπλοκη κατασκευή που όμως παρήγαγε την έμφαση της απλότητας. Τότε λοιπόν συστήνει τη γραμμή Barrel, μια χαλαρή και φαρδιά σιλουέτα που εξαφάνιζε τη μέση προσφέροντας άνεση σε οποία γυναικά το φορούσε.


Τη δεκαετία του 50' περιορίστηκαν οι κομψές γραμμές στα φορέματα του, δημιουργώντας extravagant βραδινά φορέματα και σχεδιάζοντας το διάσημο φόρεμα Balloon και τη κάπα Mantle.

Η αισθητική που είχε στους χρωματισμούς και στη δραματικότητα που καθρεφτιζόταν στα ρούχα του, αντλούνταν από τις επιρροες που λάμβανε από τις ταυρομαχίες, το φλαμένγκο, τις τελετουργίες της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας καθώς και από πίνακες του Goya.


Ο Balenciaga ήταν ένας δεξιοτέχνης της ψευδαίσθησης. Επινοούσε σακάκια με πτυσσόμενους γιακάδες παρουσιάζοντας έναν ψηλότερο λαιμό. Λάτρευε τα μανίκια ρεγκλάν, τα οποία κατασκεύαζε στα εφτά όγδοα του χεριού, ώστε να αποκαλύπτονται οι καρποί και τα βραχιόλια που διακοσμούσαν το χέρι, και έφτιαχνε τη μέση ελαφρώς ψηλότερα από το φυσικό επίπεδο, ώστε να δημιουργήσει ψηλές και κολακευτικές σιλουέτες, χαρίζοντας παράλληλα ελάχιστο όγκο στις φούστες.

Για τα βραδινά του ενδύματα χρησιμοποιούσε βαρύ μετάξι σε μονόχρωμα χρώματα, και έφτιαχνε χιτώνες από βαριά επικαλυμμένα κεντήματα. Ο επαναλαμβανόμενος συνδυασμός για τα φορέματα ειδικών περιστάσεων περιελάμβανε μαύρη ή άσπρη δαντέλα σε συνδυασμό με απλό μετάξι.

Ήταν τόσο μπροστά από την εποχή του καθώς το φαρδύ φόρεμα σάκος του 1957 προέβλεπε τα απλά σχήματα της επομένης δεκαετίας.


Στις αρχές του 1960 άρχισε να πειραματίζεται με τα υφάσματα, ξεκίνησε να χρησιμοποιεί διάφανα υλικά και αδιάβροχο πλαστικό, ενώ το 1968 σχεδίασε στολές για την Air France.

Παρά το γεγονός ότι παρήγαγε τα πιο συναρπαστικά του σχέδια, όπως το φόρεμα baby doll και τα Balloon jackets, δεν ήταν έτοιμος να μπει στη μαζική αγορά και έκλεισε τον οίκο ραπτικής του.


Ο Balenciaga δεν νοιάστηκε για τη φήμη του. Αντί να ακολουθεί τις τάσεις, χάραξε το δικό του μονοπάτι. Δημιούργησε νέες σιλουέτες, πειραματίστηκε με ευφάνταστες ιδέες και υπήρξε σχολαστικός στη λεπτομέρεια κάθε ενδύματος του. Ήταν ο πιο ακριβός couturier της εποχής του και αγαπητός σε ένα τεράστιο κοινό που θα ρίσκαρε να ταξιδέψει σε περίοδο πολέμου για να αγοράσει τα σχέδια του.

Το 2001, ο οίκος αγοράστηκε από τον όμιλο Gucci Group, και ο Nicolas Ghesquiere αναλαμβάνοντας την αναβίωση του οίκου ήδη από το 1997 κατάφερε να φτάσει το brand στη κορυφή, μεταμορφώνοντας τον οίκο, αλλά διατηρώντας παράλληλα το ύφος και τη γραμμικότητα του Cristobal Balenciaga.
Ο ίδιος ο Balenciaga είχε δηλώσει:

"Ένας couturier πρέπει να είναι αρχιτέκτονας για το σχέδιο, γλύπτης για το σχήμα, ζωγράφος για το χρώμα, μουσικός για την αρμονία, και φιλόσοφος για την εγκράτεια."