ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΜΗ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΑ
ΜΗ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΑ

ΜΗ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΑ

ΔΙΑΤΤΟΝΤΕΣ ΑΣΤΕΡΕΣ Ή ΗΡΘΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ;

02 Δεκεμβρίου

Η βιομηχανία των μη αλκοολούχων αποσταγμάτων είδε τις πωλήσεις της να ανεβαίνουν αρκετά τα τελευταία χρόνια και να εκτοξεύονται εν μέσω της υγειονομικής κρίσης. Μάλιστα, αυτή η ανοδική τάση συνεχίζεται μέχρι σήμερα και όλα τα σημάδια δείχνουν πως η κατηγορία των Non-Alcoholic Spirits θα καταλάβει ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο από τις πωλήσεις της παγκόσμιας αγοράς.

Τι είναι τα μη αλκοολούχα αποστάγματα και ποιο το κοινό τους;

Μη αλκοολούχο θεωρείται το απόσταγμα το οποίο έχει αρωματιστεί με μπαχαρικά, βότανα και άλλου είδους συστατικά μέσω της διαδικασίας της απόσταξης. Η μεγάλη διαφορά με τα υπόλοιπα ευρέως διαδεδομένα αποστάγματα του εμπορίου είναι φυσικά η απουσία του αλκοόλ. Στα μη αλκοολούχα αποστάγματα υπάρχει αλκοοόλ από την αρχή μέχρι και την απόσταξη και στη συνέχεια, με σύγχρονες μεθόδους, αφαιρείται το αλκοόλ. Η παραγωγή των μη αλκοολικών αποσταγμάτων προορίζεται κυρίως για τη χρήση τους ως συστατικό σε Non-alcoholic cocktails ή long drinks και όχι ως προς τη μεμονωμένη κατανάλωση τους. Τα συγκεκριμένα προϊόντα μπορούν εύκολα να αντικαταστήσουν χυμούς και σιρόπια, τα οποία έχουν υψηλή θερμιδική αξία χαρίζοντας έτσι ένα πιο σωστά δομημένο Non-alcoholic cocktail.

Στην άνθιση του εμπορίου των μη αλκοολούχων αποσταγμάτων συνετέλεσε το γεγονός πως αυξήθηκε το κοινό, το οποίο προσέχει τις διατροφικές του συνήθειες και κατ’ επέκταση την κατανάλωση αλκοόλ. Πολλοί άνθρωποι πλέον επιλέγουν να απολαύσουν ένα non-alcoholic cocktail, αποφεύγοντας έτσι την κατανάλωση αλκοόλ, διατηρώντας όμως την εμπειρία της κοινωνικοποιήσης που προσφέρει ένα bar ή εστιατόριο. Επίσης, οι "οδηγοί" της παρέας μπορούν να παραμείνουν νηφάλιοι καθ’ όλη τη διάρκεια της βραδιάς, χωρίς όμως να στερηθούν την απόλαυση της γευστικής εμπειρίας ενός καλοφτιαγμένου ποτού. Τέλος, δεν πρέπει να παραλείψουμε τους παραδοσιακούς imbibers, στους οποίους δίνεται η δυνατότητα να περιορίσουν την κατανάλωση αλκοόλ, διατηρώντας παράλληλα τη drinking routine τους.

Taboo παρέμενε για πολλά χρόνια ο τρόπος διασκέδασης, καθώς αυτός θα όριζε ή όχι ένα κοινωνικά αποδεκτό lifestyle. Η μέχρι πρότινος επικρατούσα τάση επέβαλε πως η διασκέδαση πρέπει να περιστοιχίζεται από κατανάλωση αρκετού αλκοόλ κατά τις βραδινές ώρες σε κάποιο bar ή club. Η περιβόητη φράση "έλα, μην είσαι ξενέρωτος-η" πραγματικά δεν ξέρω πόσες φορές μπορεί να έχει ειπωθεί. Μεγάλο ρόλο σε αυτό το αποδεκτό lifestyle έπαιξε η "πίεση των συνομηλίκων" κατά τη διάρκεια της εφηβείας, η οποία δεν ήταν ποτέ και ο καλύτερος σύμμαχος στην τάση της αποφυγής για κατανάλωση αλκοόλ.

Πλέον, οι κοινωνίες του 21ου αιώνα είναι αρκετά πιο ώριμες και δεν αποκλείουν εφήβους ή ενήλικες που δεν καταναλώνουν αλκοόλ. Έτσι οι δεύτεροι παραμένουν ενσωματωμένοι στο κοινωνικό σύνολο χωρίς επιπλέον να τους προσδίδεται (τις περισσότερς φορές) ο οποιοσδήποτε χαρακτηρισμός και "το να μην πίνεις" δεν σε καθιστά περίεργο ή εξωγήινο.

Η είσοδος των Non-Alcoholic Spirits στη ζωή μας

Εξαιτίας της κατάρριψης των παραπάνω taboo, καθώς και της στροφής μεγάλης μερίδας ανθρώπων σε διαφορετικού είδους διασκεδάσεις, οι εταιρίες των Spirits βρήκαν πρόσφορο έδαφος για να αναπτύξουν non alcoholic προϊόντα και να τα συστήσουν στην καθημερινότητά μας.

Επιπρόσθετα η πρόσβαση στην πληροφορία γίνεται όλο και ευκολότερη από ποτέ, γεγονός που κάνει τους ανθρώπους να ζητούν ασταμάτητα ερεθίσματα και εμπειρίες για να ανακαλύψουν νέα μονοπάτια. Επίσης, έχει αυξηθεί κατά πολύ η προσοχή που δίνουμε στην ευζωΐα και στη διατήρηση της καλής μας υγείας, στάση ζωής που είναι αδύνατον να συνδεθεί με την καθημερινή κατανάλωση αλκοόλ.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως μεγάλα επενδυτικά προγράμματα "σπατάλησαν" αρκετά χρήματα στην ανάδειξη της αγοράς των μη-αλκοολούχων αποσταγμάτων και μάλιστα ο μεγαλύτερος κολοσσός αλκοολούχων προϊόντων παγκοσμίως έχει καταστήσει το 25% του portofolio του εντασσόμενο στο "non-alcoholic space".

Σε αυτές τις μεγάλες επενδύσεις έρχεται να προστεθεί και η έκδοση τριών βιβλίων σε διάστημα μικρότερου του ενός έτους με περιεχόμενο τα non-alcoholic cocktails. Αναφέρομαι στα: 

  1. "Good Drinks, Alcohol-Free Recipes for when you're not drinking for whatever reason"
  2. "Zero proof Drinks & More: 100 recipes for mocktails and low-alcohol cocktails"
  3. "Zero Proof Cocktails: 90 Non-alcoholic recipes for mindful drinking"

Ποια είναι τα πρώτα μη αλκοολούχα αποστάγματα στο εμπόριο;

Το πιο διαδεδομένο προϊόν στο παγκόσμιο εμπόριο μας έρχεται από τη Βρετανία και δεν είναι άλλο από το επιχειρηματικό τέκνο του Ben Branson, το οποίο βγαίνει πλέον σε 3 διαφορετικές ετικέτες. Το συγκεκριμένο απόσταγμα συστήθηκε στο εμπόριο το 2015 λανσάροντας την πρώτη του ετικέτα. Οι γεύσεις που κυκλοφορούν σήμερα βασίζονται σε βότανα και αρακά δίνοντας έμφαση στη Βρετανική εξοχή, σε αρώματα από μπαχάρι και κάρδαμο, όπως επίσης  σε κιτρικές νότες, ginger και lemongrass.

Η γέννηση της ιδέας των παραπάνω αποσταγμάτων ήρθε στο μυαλό του Branson κατά τη διάρκεια ενός δείπνου στο Λονδίνο. Σκέφτηκε λοιπόν  " τι μπορώ να πίνω, όταν δεν θέλω να πίνω;" 

Συνεχίζοντας στο Ηνωμένο Βασίλειο, μιας και είναι η χώρα που η αγορά της στο συγκεκριμένο τομέα είναι πολύ πιο μπροστά από τον υπόλοιπο κόσμο, ένας ακόμα γίγαντας του εμπορίου αλκοόλ εισήγαγε στην αγορά ένα μη-αλκοολικό απόσταγμα που ακολουθεί τα γευστικά χνάρια του Gin. Προς το παρόν κυκλοφορεί σε 4 διαφορετικές γεύσεις χαρίζοντας ένα εύρος από έντονα μπαχαρικά, λαχανικά της Βρετανίας, βότανα και ρίζες, ώστε να μπορεί να ικανοποιήσει και την πιο απαιτητική παλέτα.

Η ίδια πολυεθνική παρουσίασε επίσης και ένα σκούρο μη αλκοολικό απόσταγμα, το οποίο φιλοδοξεί να πάρει μερίδιο αγοράς από τα λευκά non-alcoholic Spirits ή ακόμα και να αντικαταστήσει τα παλαιωμένα συμβατικά αποστάγματα.

Σε αυτό το προϊόν είναι ευδιάκριτη η παρουσία του βαρελιού, της καραμέλας, φυσικά της βανίλιας, αλλά και των γλυκών μπαχαρικών.

Αλλάζοντας πλέον ήπειρο θα πάμε στις Η.Π.Α. και στην πολιτεία του Ιλλινόις όπου εδώ θα συναντήσουμε ένα προϊόν το οποίο κυκλοφορεί σε 4 διαφορετικές εκδοχές.

Το πολύ ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο απόσταγμα είναι το γεγονός πως αυτές οι 4 ετικέτες συστήνονται ως εναλλακτικές προτάσεις της Tequila, του Whiskey, του Rum και του Gin. Για να είμαι ειλικρινής, περίμενα καιρό μια τέτοιου είδους προσέγγιση από τη βιομηχανία των non-alcoholic Spirits, αφού θεωρώ πως αποκτά έντονο ενδιαφέρον η "head to head" μάχη για την παρουσία ή μη του αλκοόλ. Φυσικά με τέτοιου είδους marketing, η πρώτη παραγωγή που προοριζόταν για να καλύψει τη ζήτηση 6 μηνών, εξαντλήθηκε σε μόλις 5 εβδομάδες.

Τι θα φέρει το μέλλον για τα μη αλκοολούχα αποστάγματα;

Το μέλλον των Zero-Proof Spirits φαίνεται αρκετά ευοίωνο, αφού η ζήτησή τους εκτοξεύεται χρόνο με το χρόνο. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός πως έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα πρώτα pop-up Bars που το menu τους χαρακτηρίζεται από την απουσία αλκοόλ, καταλαβαίνει κανείς πως πλέον μιλάμε για κίνημα και τρόπο ζωής και όχι απλά για μία παροδική μόδα. Επίσης, η παρουσία του δημιουργήματος του Ben Branson που ανέφερα παραπάνω, σε καταξιωμένα Bars και εστιατόρια, δείχνει ξεκάθαρα πως τα non-alcoholic Spirits έχουν πλέον κερδίσει την εμπιστοσύνη των επαγγελματιών του χώρου.

Στην εκτόξευση των πωλήσεων τους συντελεί και η τάση των νεαρότερων ενηλίκων για κατανάλωση λιγότερου αλκοόλ σε συνδυασμό με τη συνεχή αναζήτηση ποιοτικότερων επιλογών σε όλο το προϊοντικό φάσμα.

Όλες οι παραπάνω πληροφορίες αποδεικνύουν πως τα μη αλκοολούχα αποστάγματα ήρθαν για να μείνουν και σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να τα χαρακτηρίσει κάποιος διάττοντες αστέρες. Όσο μάλιστα θα συστήνονται στο εμπόριο περισσότερες και ποιοτικότερες επιλογές, τόσο μεγαλύτερο κομμάτι θα καταλαμβάνουν από το μερίδιο της αγοράς. Ωστόσο, μερικοί καταναλώτες δηλώνουν πως δεν βρίσκουν κανένα νόημα στην ύπαρξη των μη αλκοολούχων αποσταγμάτων.

Editor's tip: Εγώ όμως θα σας προκαλέσω να επισκεφθείτε το αγαπημένο σας bar, να εμπιστευτείτε τον επαγγελματία bartender και να δώσετε μία ευκαιρία σε αυτά τα προϊόντα.