ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΓΙΑΤΙ ΤΟ FIAT 500 ΕΓΙΝΕ ΘΡΥΛΟΣ;
ΓΙΑΤΙ ΤΟ FIAT 500 ΕΓΙΝΕ ΘΡΥΛΟΣ;

ΓΙΑΤΙ ΤΟ FIAT 500 ΕΓΙΝΕ ΘΡΥΛΟΣ;

ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΙΚΟΝΙΚΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ 60 ΧΡΟΝΩΝ;

29 Ιανουαρίου

Το Fiat 500, το αυτοκίνητο θρύλος, ήταν ένα πολιτισμικό φαινόμενο, ένα επίτευγμα μηχανικής που κουβάλησε μαζί του κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, συνήθειες μέσα στο χρόνο και έγινε μέρος της ιστορίας. Εδραιώθηκε ως iconic μοντέλο, τόσο στην Ιταλία όσο και στο εξωτερικό.

Γιατί σήμερα συνεχίζει να είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα στον κόσμο; 

Ο λόγος είναι κατα βάση η χαμηλή τιμή αγοράς, συγκριτικά με αντίστοιχα αυτοκίνητα του είδους και φυσικά ο compact σχεδιασμός του, που το κάνει ένα ιδανικό αυτοκίνητο πόλης. Επίσης, η οικονομική απόδοση καυσίμου του αποτελεί σίγουρα πολύ ισχυρό κίνητρο για κάποιον που επιθυμεί να αγοράσει το πρώτο του αυτοκίνητο.

Ας κάνουμε όμως μια σύντομη αναδρομή, για να ανακαλύψουμε πώς το Fiat 500 τρύπωσε στις καρδιές των ανθρώπων, τι μυστικά κρύβονται στον σχεδιασμό του και πόσα πρόσωπα έχει αλλάξει, μέχρι να γίνει το αυτοκίνητο που σήμερα γνωρίζουμε.

Ποια είναι η ιστορία του Fiat 500;

Πριν από εξήντα χρόνια, το Fiat 500 μόλις είχε κυκλοφορήσει στους δρόμους του Τορίνο στην Ιταλία. Με την κυκλοφορία του το 1957, το Fiat 500 άλλαξε για πάντα την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων. Ακόμη και μετά από τόσα χρόνια βελτιώσεων και πειραμάτων, οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ξεπεράσουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που το διάσημο Fiat 500 διαθέτει.

Πίσω στο 1954, όταν ο Dante Giacosa της εταιρείας Fiat ξεκίνησε να σχεδιάζει το μοντέλο 500, η ​​Ιταλία περνούσε την μεταπολεμική περίοδο αισιοδοξίας. Πάνω κάτω η φιλοσοφία σχεδιασμού ήταν ίδια με εκείνη του Alec Issigonis στην Αγγλία και συγκεκριμένα στην Morris Company με το MINI. Η απλότητα ήταν στο επίκεντρο των πάντων.

Το Fiat 500 έπρεπε να είναι φθηνό, λειτουργικό και οικονομικό. Κάποιοι υποστηρίζουν μάλιστα ότι αυτό ήταν και το πρώτο αυτοκίνητο πόλης που σχεδιάστηκε με αυτόν τον σκοπό. Ποιος θα περίμενε ότι ο Giacosa θα δημιουργούσε μέσω αυτού του αυτοκινήτου έναν νέο downtown τρόπο ζωής για τους Ιταλούς, ο οποίος θα παρέμενε δημοφιλής για περισσότερα από 60 χρόνια!


Το αρχικό Cinquecento είχε μήκος λίγο πάνω από 2,9 μέτρα. Το σημερινό έχει μήκος 3,6 μέτρα!

Διάβασε επίσης: Τι θα δεις αν επισκεφτείς το ελληνικό μουσείο αυτοκινήτου;

Ποια είναι η εξέλιξη του Fiat 500 στο χρόνο;

Το αρχικό Fiat 500 πήρε το όνομά του από τον κινητήρα του, κατασκευασμένο με δικύλινδρο κινητήρα 479 cc απέδιδε μόλις 13 ίππους. Τροποποιημένες εκδόσεις του δημοφιλούς αυτοκινήτου πόλης δεν άργησαν να έρθουν φυσικά. Στα μέσα του 1958 γεννήθηκε το Nuova 500 Sport. Η ιπποδύναμη είχε ανέβει στα 21,5 άλογα, αλλά το πιο σημαντικό ήταν η δίχρωμη αγωνιστική λωρίδα, που όταν βγήκε πρώτη φορά στους δρόμους, έφερε αγωνιστικό αέρα στις ιταλικές πόλεις. 

Ακολούθησαν περισσότερες παραλλαγές, συμπεριλαμβανομένου του station wagon 500 Giardiniera (1960), του Fiat 500F (1965) με τις περίφημες “suicide doors” τοποθετημένες στο πίσω μέρος και του panel van 500 Furgoncino (1969).

Καθώς ο John Cooper πειραματιζόταν με μια αγωνιστική έκδοση του MINI στην Αγγλία, ο Karl Abarth έπαιζε με το Fiat 500 ήδη από το 1964. Ο αυστριακής καταγωγής σχεδιαστής αργότερα πολιτογραφήθηκε ως Ιταλός πολίτης και άλλαξε το όνομά του σε Carlo.

O Abarth δοκίμαζε λοιπόν μια σειρά μηχανικών αναβαθμίσεων για να αυξήσει την τελική ταχύτητα του μικρού Fiat στα 140 χιλιόμετρα, βελτιώνοντας παράλληλα τη σταθερότητα και την ψύξη. Το Fiat Abarth 695 SS κυκλοφόρησε τελικά το 1966 και από τα 1.000 που παρήχθησαν, μόνο 150 πιστεύεται ότι υπάρχουν ακόμα μέχρι σήμερα.

Η Fiat σταμάτησε την παραγωγή του Fiat 500 τον Αύγουστο του 1975. Μετά από 18 χρόνια και σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια κατασκευασμένα αυτοκίνητα, το τελικό Cinquecento βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο SicilFiat στο Παλέρμο της Σικελίας.

Ο διάδοχός του, το Fiat 126, κυκλοφόρησε δύο χρόνια αργότερα, αλλά ποτέ δεν κατάφερε να κατακτήσει πραγματικά τις καρδιές των Ευρωπαίων.

Διάβασε επίσης: Ποια είναι η ιστορία του αυτοκινήτου θρύλου Shelby Cobra της Ford;

Πότε επανήλθε δυναμικά το 500ράκι της Fiat;

Η Fiat αποφάσισε να επαναφέρει τη σύγχρονη εκδοχή του Fiat 500 το 2007 κι ενώ το αυτοκίνητο διατήρησε την εμφάνιση και την αίσθηση του αυθεντικού κλασικού, οι μοντέρνες πινελιές το έφεραν στον 21ο αιώνα. Ο επανασχεδιασμός έγινε αμέσως επιτυχία όταν η Fiat αποφάσισε να επαναφέρει τη σύγχρονη εκδοχή για το αγαπημένο 500ράκι το 2007 για να γιορτάσει τα 50 του χρόνια. Μέχρι το 2012 η Fiat είχε παράγει περισσότερα από ένα εκατομμύριο από τα συγκεκριμένα μοντέλα.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι η Fiat παράγει αρκετές παραλλαγές, συμπεριλαμβανομένου του Fiat 500C convertible και του Fiat 500X adventurer, οι οποίες πηγαίνουν εξίσου καλά από πωλησιακής άποψης.

Η επανακυκλοφορία του Fiat 500 το 2007 ήταν άκρως επιτυχημένη. Όμως ήδη από το τέλος της δεκαετίας του 2010 οι κατασκευαστές άρχισαν να ατενίζουν το μέλλον. Το πλήρως ηλεκτρικό Fiat 500 παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2020 στο Μιλάνο. Τροφοδοτούμενη από έναν ηλεκτροκινητήρα 87 kW (116 hp) και μπαταρία ιόντων λιθίου 42 kWh, η νέα γενιά των 500s θα έχει ως στόχο να διατηρήσει το σχέδιο του πολυαγαπημένου πρωτότυπου και να το φέρει στην εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η κληρονομιά του Fiat 500 φαίνεται πως καλά κρατεί και ο δρόμος προς τις επόμενες δεκαετίας μοιάζει να είναι ήδη στρωμένος.