ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ SHELBY COBRA ΤΗΣ FORD;
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ SHELBY COBRA ΤΗΣ FORD;

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ SHELBY COBRA ΤΗΣ FORD;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ KIT CARS ΤΗΣ FORD

05 Απριλίου

Αν κάποια vintage αυτοκίνητα γνωρίζουν λαμπρές δόξες και μένουν στις καρδιές των φίλων του αυτοκινήτου για πολλά χρόνια, τότε σίγουρα ένα από αυτά είναι και το Shelby Cobra της Ford.

Τα vintage αυτοκίνητα με αγωνιστική μάλιστα ιστορία αγαπιούνται τόσο πολύ, που κυκλοφορούν και πάλι ως ρέπλικες των κλασικών σχεδίων, δίνοντας στους λάτρεις του κλασικού την ευκαιρία να τα οδηγήσουν και να ζήσουν το όνειρο της ρετρό οδηγικής εμπειρίας.

Το Shelby Cobra, αργότερα γνωστό ως AC Cobra ή Ford Cobra, φαίνεται να είναι το αυτοκίνητο που έχει αντιγραφεί όσο κανένα άλλο, ενώ αποτέλεσε ορόσημο για τη βιομηχανία των kit cars. Ας δούμε γιατί.

Τι είναι τα Kit Cars;

Kit cars λέγονται τα αυτοκίνητα που αγοράζονται από έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων ως spare parts και συναρμολογούνται, για να συνθέσουν ένα πλήρες αμάξωμα από τον ίδιο τον αγοραστή ή από ομάδες που ασχολούνται με αυτό. Συνήθως τα kit cars συναρμολογούνται από ένα βασικό "αυτοκίνητο-δότη", το οποίο φέρει τον κινητήρα και μερικές φορές το πλαίσιο. Τα υπόλοιπα μέρη συλλέγονται από άλλα μοντέλα αυτοκινήτων και τοποθετούνται με σκοπό να δημιουργηθεί ένα αυτοκίνητο βέλτιστης επίδοσης.

Τα kit cars υπήρχαν ακόμα από τη γέννηση του αυτοκινήτου το 1896, όταν ο Άγγλος Thomas Hyler-White φαντάστηκε ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να συναρμολογηθεί στο σπίτι.

Ειδικά στην αμερικανική φιλοσοφία περί repurposing, υπήρχε ήδη από τον δεύτερο παγκόσμιο η κουλτούρα της ανακατασκευής σε οχήματα, μηχανές και custom made ανταλλακτικά για κάθε τι που εμφάνιζε μηχανικές δυσλειτουργίες στο πεδίο της μάχης. Αυτή λοιπόν η κουλτούρα διατηρήθηκε και μεταπολεμικά, κάνοντας τα kit cars αγαπημένη συνήθεια των Αμερικανών.

Η κατασκευή ενός τέτοιου αυτοκινήτου έγινε αρκετά δημοφιλής κατά τη διάρκεια της αυξανόμενης παραγωγής στη δεκαετία του 1950, όταν άρχισε να αναπτύσσεται μια βιομηχανία που προμήθευε αμαξώματα, ανταλλακτικά και σασί, για να παραχθούν νέα αυτοκίνητα.

Σήμερα, τα νέα kit cars, όπως η ρέπλικα του AC Cobra, είναι αυθεντικές αναπαραγωγές κλασικών αυτοκινήτων, σχεδιασμένων για οποιονδήποτε έχει τεχνικές δεξιότητες να τα κατασκευάσει και να τα οδηγήσει. Μια τέτοια ρέπλικα είναι ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο, με χαμηλότερο κόστος συντήρησης και λειτουργίας, ενώ προσφέρει την ίδια ικανοποίηση του να συναρμολογήσει κανείς μόνος του το δικό του AC Cobra.


Η ιστορία του Ford Cobra

Οι προσπάθειες της Ford

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η Ford προσπάθησε να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να κοντράρει το Chevrolet Corvette.


Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν καλά προετοιμασμένη γι’ αυτό και είχε ήδη δημιουργήσει τον κινητήρα που θα της έδινε την πρωτιά σε αυτόν τον αγώνα: έναν νέο, ελαφρύ και λεπτού τοιχώματος κινητήρα, τον V8 3,6L. Ωστόσο, χρειάζονταν ακόμα ένα πλαίσιο που θα μπορούσε να συμβαδίσει με αυτό το μοτέρ.

Εδώ μπαίνει ο χαρισματικός Carroll Shelby, οποίος υποστηρίχθηκε οικονομικά από τη Ford για αυτό το εγχείρημα. Ο στόχος ήταν να κατασκευαστεί ένα πλαίσιο, το οποίο η Ford τότε θα χρησιμοποιούσε για τον νέο V8 κινητήρα της, δίνοντας ζωή σε ένα αυτοκίνητο που θα άλλαζε τα καθιερωμένα από άποψη επιδόσεων και αισθητικού σχεδιασμού.

Αν και το Ace ήταν ένα παλιό σχέδιο κοντά στο τέλος του κύκλου ζωής του, η ελαφριά δομή του θα γινόταν το ιδανικό συμπλήρωμα για τη δημιουργία ενός από τα μεγαλύτερα αμερικανικά σπορ αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ τα επόμενα χρόνια.


Ένα όραμα που έγινε πράξη με τη βοήθεια του Carroll Shelby

Το βρετανοαμερικανικό AC Cobra προέκυψε τελικά από τη συνεργασία μεταξύ του οδηγού αγώνων αυτοκινήτου του Τέξας, Carroll Shelby, και της αγγλικής εταιρείας AC Cars.

Ο Shelby, όσο λάμβανε συμμετοχές σε αγώνες ως επαγγελματίας αυτοκινητιστής, είχε κερδίσει πολλούς αγώνες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του 24ωρου Le Mans αντοχής του 1959 για την Aston Martin.

Κάποια προβλήματα υγείας ανάγκασαν όμως τον Shelby να συνταξιοδοτηθεί και τελικά να ιδρύσει την Shelby American το 1960, ικανοποιώντας την επιθυμία του να κατασκευάσει αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Ακριβώς επειδή είχε εντυπωσιαστεί από την αγωνιστική επιτυχία του AC Ace από το 1957-59, διαπραγματεύτηκε με την AC Cars, με έδρα στην Αγγλία, ζητώντας να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο επιδόσεων δρόμου και πίστας που συνδύαζε "ανώτερη ευρωπαϊκή οδική συμπεριφορά" και αμερικανική ισχύ. Κάπως έτσι γεννήθηκε το Shelby Cobra!

Ένα νέο πλαίσιο σχεδιάστηκε το 1965 (Mark III) για το Guardsman Blue Cobra με κινητήρα μεγάλου μπλοκ 427 cid, σχεδιασμένο για να λάβει την αποδοχή στην αγωνιστική περίοδο. Βέβαια, μόνο 53 αυτοκίνητα από τα 100 που αρχικά είχαν υπολογιστεί κατασκευάστηκαν εντός της προθεσμίας.

Εν συνεχεία, τροποποιήθηκαν 31 AC Cobra για χρήση στον δρόμο, εφοδιασμένα με παρμπρίζ και detuned κινητήρες. Το MKIII του 1965 είχε αμάξωμα από αλουμίνιο, 500 ίππους, και καταγράφηκε στα ρεκόρ Γκίνες ως το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο, διατηρώντας αυτόν τον τίτλο για πολλά χρόνια. Το S/C είχε επιτάχυνση 3,6 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 299 χιλιόμετρα.

Το 1966, ο Carroll Shelby αποφάσισε να δημιουργήσει το "Cobra to End All Cobras". Μια έκδοση του Cobra μετατράπηκε σε ένα ειδικό μοντέλο που ονομαζόταν Super Snake, το οποίο έμελλε να γίνει το πιο γρήγορο και αδάμαστο Cobra μέχρι σήμερα, χάρη στην προσθήκη των Twin Paxton Superchargers και της extra ιπποδύναμης που αυτοί προσέφεραν.

Γενικότερα υπήρξαν πολλές διαφορετικές versions του αυτοκινήτου τόσο από χρωματικής όσο και από μηχανολογικής άποψης. Το σίγουρο είναι όμως ότι οι θόλοι των τροχών με τα πληθωρικά ελαστικά, η χαρακτηριστική μετώπη και η αδιαμφισβήτητη vintage κομψότητά του, κάνουν το Ford Cobra ένα πραγματικά θρυλικό αυτοκίνητο.

Ford Cobra και δημοπρασίες

Στην δεκαετία του 60 το αυτοκίνητο θρύλος πόζαρε στα περιοδικά της εποχής στα σαλόνια των αγοραπωλησιών μέσω πλειστηριασμού, ως ένα από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα.

Σήμερα, λόγω περιορισμένης παραγωγής, οι αυθεντικές Shelby Cobras σπάνια πωλούνται. Ωστόσο μια Cobra 260 cid του 1963 πωλήθηκε για 577.000 δολάρια τον Ιανουάριο του 2020. Ένα 427 πωλήθηκε το 2019 για 1,5 εκατομμύρια δολάρια. Το πρώτο Cobra του 1962 με σασί CSX2000, πουλήθηκε το 2016 για 13,75 εκατομμύρια δολάρια!

Ο χαρακτηριστικός ήχος της μηχανής του Shelby Cobra

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο ήχος της μηχανής των δύο πλευρικών εξατμίσεων του Cobra είναι η καλύτερη συμφωνική στα αυτιά ενός λάτρη του αυτοκινήτου! Αν είσαι ένας ή μια από αυτούς, απλά απόλαυσε!