ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ
ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ

ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ & Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΜΕΤΡΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΚΟΟΛ

24 Σεπτεμβρίου

Σε αρκετά νεαρή ηλικία, παρακολουθώντας τηλεόραση, θυμάμαι πως μου είχε τραβήξει έντονα την προσοχή μια φράση, η οποία είχε αρχίσει να ντύνει με γοργούς ρυθμούς διάφορα διαφημιστικά προγράμματα με κοινό περιεχόμενο.

Η φράση δεν είναι άλλη από το γνωστό σε όλους μας πλέον: "Απολαύστε υπεύθυνα".

Όπως έχεις ήδη αντιληφθεί, αναφέρομαι σε αυτές τις δύο λέξεις που συνοδεύουν κάθε διαφήμιση προϊόντος, το οποίο περιέχει αλκοόλ.

Τώρα θα μου πεις, τι σχέση έχει το "Fine Being" με το "Απολαύστε Υπεύθυνα";

Σχετίζεται με το γεγονός πως δεν μπορώ να φανταστώ την εμπειρία μιας απόλαυσης χωρίς μέτρο, χωρίς κάποιο όριο, κοινώς, χωρίς υπεύθυνη κατανάλωση. Θεωρώ πως αν γίνεται υπερκατανάλωση μιας απόλαυσης τότε η εμπειρία χάνει το νόημά της και περνάει στο φάσμα των απλών και καθημερινών συνηθειών ή ακόμα χειρότερα, στο φάσμα της κατάχρησης.

Αν μου ζητούσε κάποιος να δώσω έναν ορισμό στη φράση "Απολαύστε Υπεύθυνα" ή στην έννοια της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοολούχων προϊόντων, οι ακόλουθες προτάσεις είναι αυτές που με αντιπροσωπεύουν σαν άνθρωπο και επαγγελματία στον χώρο της εστίασης.

"Απολαμβάνει υπεύθυνα, ο/η ΕΝΗΛΙΚΟΣ-Η που καταναλώνει αλκοόλ με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προκαλέσει οποιοδήποτε πρόβλημα σε συνάνθρωπό του, αλλά ταυτόχρονα να μην προκαλέσει το οποιοδήποτε πρόβλημα, άμεσο ή μελλοντικό, στον ίδιο του τον εαυτό".

Αφίσα με τυπωμένο το
Credits: @socialgoat.in
Κατάφεραν λοιπόν αυτές οι δύο λέξεις να αλλάξουν ριζικά την καταχρηστική συμπεριφορά κάποιων ανθρώπων και να τους φέρουν πιο κοντά στην κουλτούρα της υπεύθυνης κατανάλωσης;

Η απάντηση είναι πως δυστυχώς όχι. Παλαιότερη έρευνα από το πανεπιστήμιο Johns Hopkins της Βαλτιμόρης πάνω σε 1795 διαφημίσεις αλκοολούχων προϊόντων που εμφανίζονταν σε περιοδικά, είχε δείξει πως ούτε μια διαφήμιση δεν παρείχε σαφείς οδηγίες υγείας ως προς τις συνέπειες της τήρησης ή μη της υπεύθυνης κατανάλωσης. Για να αλλάξει δηλαδή η συμπεριφορά των καταναλωτών πρέπει να παρέχονται τα επιστημονικά τεκμήρια που θα αποδεικνύουν τους κινδύνους που εγκυμονούν από την υπερκατανάλωση αλκοόλ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα προϊόντα καπνού, στα οποία παρουσιάζονται εικόνες που απεικονίζουν με αρκετά σκληρό τρόπο τα ενδεχόμενα προβλήματα υγείας από το υπερβολικό και χρόνιο κάπνισμα.

Τι λέει η επιστήμη για την υπερκατανάλωση;

Οι έρευνες που σχετίζονται με τις συνέπειες στο ανθρώπινο σώμα από την υπερκατανάλωση αλκοόλ δεν είναι και πολύ ενθαρρυντικές θα έλεγα. Αρκετές έρευνες συσχέτισαν την κατανάλωση αλκοόλ με τον κίνδυνο ανάπτυξης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 (Am J Clin Nutr. 2010 Jun;91(6):1777-83. Epub 2010 Apr 21) και την αύξηση σωματικού βάρους (Arch Intern Med. 2010;170(5):453-461). Επίσης, έχει βρεθεί σημαντική αύξηση της πιθανότητας ανάπτυξης καρκίνου σε όσους πίνουν ακόμη και τη συνιστώμενη ημερήσια δόση αλκοόλ, σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα στην οποία συμμετείχαν και Έλληνες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή μελέτη, όπου συμμετείχαν 363.988 άτομα από 8 χώρες, του Βritish Medical Journal. Σύμφωνα με αυτήν την έρευνα, το αλκοόλ ενοχοποιείται για το 10% των κακοηθειών στους άνδρες και το 3% στις γυναίκες.


Αλκοόλ και θερμίδες

Η καθημερινή ή συχνή κατανάλωση αλκοόλ συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην απόκτηση περιττών κιλών, όπως και δυσχεραίνει την επίτευξη απώλειας βάρους μέσω κάποιου διαιτητικού προγράμματος. Το αλκοόλ όταν εισέρχεται στον ανθρώπινο οργανισμό δεν αποθηκεύεται, αλλά αντίθετα καταναλώνεται πρώτο όταν απαιτείται ενέργεια. Αυτό έχει σαν συνέπεια το περιττό λίπος να μην χρησιμοποιείται σαν πρώτη πηγή ενέργειας και με αυτό τον τρόπο να παραμένει "εγκλωβισμένο" στο σώμα μας.

Η θερμιδική απόδοση των ποτών (κρασιών, αποσταγμάτων, cocktails) καθορίζεται από τον αλκοολικό βαθμό που περιέχουν. Κοινώς, όσο περισσότερο αλκοόλ, τόσες περισσότερες θερμίδες. Στην εξίσωση δεν έχω προσθέσει και τα υπόλοιπα συστατικά που μπορεί να εμπεριέχονται σε ένα long drink ή cocktail όπως αναψυκτικά, σιρόπια κτλ. Αν κάνετε τις ανάλογες πράξεις θα διαπιστώσετε ότι ο λογαριασμός ανεβαίνει αρκετά.

Τι συμβαίνει σήμερα με το αλκοόλ και την ενημέρωση;

Η κατάσταση στις μέρες μας έχει σαφώς βελτιωθεί. Οι διαφημίσεις των εταιριών έχουν γίνει αρκετά πιο διακριτικές σε σχέση με το παρελθόν, καθώς και η κρατική μέριμνα έχει κάνει βήματα προόδου ώστε να ενημερώνει τους πολίτες σωστότερα, αλλά και σε μεγαλύτερη έκταση σε σχέση με το παρελθόν.

Ενδεικτικά να αναφέρω πως η προτεινόμενη δόση αλκοόλ ανά ημέρα είναι 1 μερίδα (12γρ.) για τις γυναίκες και 2 μερίδες (24γρ.) για τους άνδρες. Για να το απλοποιήσουμε περισσότερο, 1 μερίδα ισούται με 1 μπίρα 330 ml, 1 ποτήρι κρασί 120 ml ή με 45 ml κάποιου αποστάγματος 38-40% Vol.

Infographic για την υπεύθυνη κατανάλωση
Credits: @responsibility.org

Τέλος, δεν θέλω να κάνω καμία αναφορά στο συνδυασμό αλκοόλ και οδήγησης. Θεωρώ πως οι αναγνώστες μας, ως γνήσιοι "befiners" δεν χρειάζονται τη δική μου άποψη και καθοδήγηση σε ένα τόσο λεπτό ζήτημα. Οι befiners γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει σεβασμός ως προς τον εαυτό μας, τους συνανθρώπους μας και την ίδια τη ζωή.

Το αλκοόλ είναι η κύρια προϊοντική κατηγορία του επαγγέλματος μου. Το βρίσκω συναρπαστικό, γοητευτικό και γεμάτο νέες προκλήσεις. Το αλκοόλ για μένα είναι απόλαυση και όπως ανέφερα στην αρχή του άρθρου, όλες οι απολαύσεις χρειάζονται μέτρο στην "κατανάλωση" τους. Χωρίς την ύπαρξη μέτρου, καμία στιγμή απόλαυσης δεν θα είχε την ίδια αξία στην πορεία της ζωής μας.

Μέχρι την επόμενη φορά, να περνάτε καλά και να απολαμβάνετε υπεύθυνα!