ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ DENIM
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ DENIM

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ DENIM

ΤΟ ΑΛΛΟΤΕ ΣΥΜΒΟΛΟ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ

26 Μαρτίου

Η ιστορία του τζιν είναι γεμάτη πρωτοπορία και ξεκινάει από την εποχή του Χριστόφορου Κολόμβου, όταν το χρησιμοποιούσαν σαν πρώτη ύλη στη μορφή του καραβόπανου. Το τζιν ξεκίνησε από την εργατική τάξη ως ένα απλά ανθεκτικό παντελόνι κι έφτασε να είναι το πιο διαχρονικό και πολυφορεμένο ένδυμα στη βιομηχανία της μόδας. Η βιομηχανία του σινεμά τη δεκαετία του '50 συνέβαλε στο να εκτοξευθεί η φήμη του και πιο σύγχρονα ο Calvin Klein άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αντιλαμβάνεται το denim.

Ποια είναι η ιστορία των Jeans και του Denim;

Το 1853 ένας Βαυαρός χονδρέμπορος υφασμάτων με το όνομα Levi Strauss ξεκίνησε από τη Νέα Υόρκη για τα χρυσορυχεία του Σαν Φρανσίσκο. Είχε τη φιλοδοξία να πουλήσει στους εργάτες τα σταθερά καραβόπανα για τη κατασκευή σκηνών. Οι χρυσοθήρες στα ορυχεία όμως είχαν άμεση ανάγκη για ανθεκτικές στολές εργασίας.


Έτσι ο Strauss χρησιμοποίησε το καραβόπανο για να κατασκευάσει παντελόνια και σαλοπέτες για τους εργάτες. Λόγω της σκληρότητας του υφάσματος όμως που ερέθιζε το δέρμα, ο Strauss αντικατέστησε το καραβόπανο με ένα γαλλικό βαμβακερό ύφασμα διαγωνάλ ύφανσης, το Serge de Nimes, γνωστό σήμερα με την ονομασία denim.

Την ίδια χρονιά έκλεισε συμφωνία με τον Jacob Davis, έναν ράφτη από τη Νεβάδα, ο οποίος δημιούργησε τις χάλκινες μεταλλικές κόπιτσες, κάτι για το οποίο το brand θα γινόταν διάσημο παγκοσμίως.

Πότε πρωτοδημιουργήθηκε το Blue Jean;

Το αρχικό χρώμα του παντελονιού ήταν το μπεζ, από το 1960 άλλαξε σε μπλε ώστε να λερώνεται λιγότερο. Το 1872 κατασκεύασαν επίσημα τα πρώτα τους μπλε τζιν. Ένα εργατικό ένδυμα από βαμβακερό μπλε denim και κοσμημένο με τις χαρακτηριστικές χάλκινες κόπιτσες. Στις 20 Μαΐου 1873 η Levi Strauss and Co. και ο Jacob Davis έλαβαν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από το γραφείο ευρεσιτεχνίας των ΗΠΑ σχετικά με την αποκλειστική διαδικασία κατασκευής του τζιν, σηματοδοτώντας επίσημα τη δημιουργία του μπλε τζιν ή όπως ονομαζόταν τότε "ΧΧ". 


Το όνομα ήταν μια αναφορά στο καλύτερο, εξαιρετικά ανθεκτικό τζιν (extra, extra strong) και κατασκευαζόταν από την Amoskeag Manufacturing Company του Μάντσεστερ.

Το 1886 η Levis Strauss and Co. πρόσθεσε ένα από τα πιο εμβληματικά στοιχεία στο τζιν του, το λογότυπο των δύο αλόγων να τραβάνε το ύφασμα το ένα από τη μια μεριά και το άλλο από την άλλη προσπαθώντας να το σκίσουν, ραμμένο σε ένα μικρό κομμάτι δέρματος πάνω στη ζώνη της μέσης.

Ο Strauss χρειαζόταν έναν αποτελεσματικό τρόπο ώστε να θυμίζει στους καταναλωτές τη λειτουργικότητα και τη χρηστικότητα του τζιν, πριν προλάβει να πέσει στα δίχτυα πληθών εταιριών. Το logo χρησιμοποιήθηκε από την εταιρεία ήδη από τη δημιουργία του το 1886, καθιστώντας το πέμπτο παλαιότερο λογότυπο που εξακολουθεί και τώρα να χρησιμοποιείται αμετάβλητο, καταφέρνοντας να τονίσει την ανθεκτικότητα του τζιν.

Το θρυλικό Levi's 501

Καθώς το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας λήγει το 1890, η Levi's κατασκεύασε στο τζιν το μικρό τσεπάκι μέσα στην μπροστινή μεγάλη τσέπη, τυπώνοντας στο εσωτερικό του πληροφορίες για την αυθεντικότητα του τζιν ΧΧ, το οποίο θα ονομαστεί και τα κυκλοφορεί πλέον στην αγορά με τον κωδικό 501.

Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1937, θα κυκλοφορήσει το πρώτο γυναικείο τζιν, Lady Levi’s No 701. Ένα ψηλόμεσο παντελόνι, με θηλυκή και μοντέρνα γραμμή παρόμοιας κατασκευής με εκείνη του 501.

Είναι η ίδια χρονιά που θα προστεθεί το διάσημο κόκκινο καρτελάκι με την επιγραφή Levi’s στη δεξιά πίσω τσέπη κάθε κομματιού 501. Σήμερα η κόκκινη αυτή λεπτομέρεια θεωρείται το πιο εμβληματικό χαρακτηριστικό στον κόσμο του denim.

Πώς συνέβαλαν οι αστέρες του Hollywood στη μετάβαση του Denim;

Ο James Dean και το Lee 101

Το 1950 ήταν μια εποχή που άλλαξε την πορεία του τζιν, καθώς από σύμβολο εθνικής παραδοσιακής υπερηφάνειας που είχε τις ρίζες του στη καουμπόικη κουλτούρα και στη σκληρή εργασία, έγινε σύμβολο της νεανικής εξέγερσης. Μια από τις προσωπικότητες που συνέλαβαν σε αυτή τη μετάβαση ήταν ο διάσημος ηθοποιός του Χόλυγουντ James Dean. Ήταν το 1955 όταν ο James Deam πρωταγωνίστησε στο φιλμ "Rebel Without a Cause", μια ταινία με θέμα το αυξανόμενο χάσμα που υπήρχε μεταξύ της αμερικανικής νεολαίας και της συντηρητικής γενιάς που προηγήθηκε. Καθόλη τη διάρκεια της ταινίας, ο χαρακτήρας Jim Start που υποδυόταν ο Dean φοράει το αγαπημένο του τζιν, το Lee 101, συνδυασμένο σχεδόν πάντα με ένα λευκό T-shirt. Ο συνδυασμός αυτός έχει θεωρηθεί ως το πιο εμβληματικό και διαχρονικό look στην ιστορία της αντρικής μόδας.


Ο Elvis και το μαύρο Levi's

Το τζιν εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε μαύρο χρώμα με την ονομασία Levi’s ''Elvis Presley" jeans. Ήταν στο απόγειο της καριέρας του όταν το 1956 ο Presley πρωταγωνίστησε στη ταινία Jailhouse Rock. Παρά το γεγονός ότι ο ηθοποιός δεν αγαπούσε ιδιαίτερα τα τζιν, καθώς τα συσχέτιζε με την φτώχεια και τη σκληρή εργασία, έφερε τεράστια επιτυχία στο χώρο του τζιν, όταν αποφάσισε να συνεργαστεί με τη Levi’s. Η συνεργασία αυτή συνέλαβε σημαντικά ώστε να γίνουν τα τζιν ένα απαραίτητο item για τη νεολαία της δεκαετίας του ’50, βοηθώντας τη Levi’s να ανταγωνιστεί τον μεγαλύτερο αντίπαλο της τη Lee, η οποία με ιδρυτή τον Henry David Lee είχε ήδη δραστηριοποιηθεί από το 1889 στην κατασκευή του τζιν.

Πώς το denim έγινε μαζικό καταναλωτικό προϊόν;

Το 1976 ο Calvin Klein αλλάζει ριζικά τον κόσμο του τζιν, ενσωματώνοντας στη συλλογή του τα slim-fitted jeans. Ήταν η πρώτη φορά όπου εμφανίστηκαν σε fashion show. Ένα χρόνο αργότερα διακόσιες χιλιάδες κομμάτια πουλήθηκαν από τη πρώτη κιόλας εβδομάδα κυκλοφορίας, σημειώνοντας τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία. Τα Calvin Klein jeans είναι πια must have.

Αυτή είναι και η δεκαετία όπου ο Yves Saint Laurent τα ενσωμάτωσε στα γαλλικά ντεφιλέ. Από τη δεκαετία του '70 μέχρι σήμερα έχουμε δει πάρα πολλές παραλλαγές του denim, τόσο στο σχεδιαστικό, όσο στο στιλιστικό κομμάτι. 

Τη δεκαετία του '80 ο Franco Moschino διέπρεψε στην αγορά κατασκευάζοντας τζιν με μοτίβα, ενώ η Diesel θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι γυναίκες αντιλαμβάνονταν το σώμα τους, καθώς τη δεκαετία του 90's εμφανίζονται τα πρώτα χαμηλόμεσα τζιν. Είναι η δεκαετία όπου ο Tommy Hilfiger θα κατασκευάσει τα baggy jeans, λαμβάνοντας επιρροή από την pop κουλτούρα. Λίγα χρόνια αργότερά στις αρχές του 2000 ο Hedi Slimane επηρεασμένος από το αδύνατο καλούπι των νέων του Λονδίνου θα σχεδιάσει για τον Dior τα πρώτα skinny jeans για άντρες, δημιουργώντας ένα σακούλιασμα στον καβάλο.

Σήμερα τα jeans είναι must-have και αποτελούν ένα από τα βασικότερα κομμάτια μιας γκαρνταρόμπας.

Τα "αναγκαία" αυτά παντελόνια βρίσκονται πάντα στη πρώτη γραμμή των τάσεων και συμπληρώνοντας πια τα εβδομήντα χρόνια παρουσίας στο χώρο δεν μπορούμε να αμφιβάλουμε, ότι το τζιν είναι το νούμερο ένα fashion trend στη βιομηχανία της μόδας.