ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η REI KAWAKUBO ΤΟΥ FASHION BRAND COMME DES GARÇONS;
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η REI KAWAKUBO ΤΟΥ FASHION BRAND COMME DES GARÇONS;

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η REI KAWAKUBO ΤΟΥ FASHION BRAND COMME DES GARÇONS;

ΓΙΑΤΙ ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ ΣΤΗΝ ΜΟΔΑ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΓΙΑΠΩΝΕΖΑ ΣΧΕΔΙΑΣΤΡΙΑ;

03 Μαΐου

Γιατί μετά πέντε δεκαετίες σπουδαίας πορείας, το brand της Rei Kawakubo Comme des Garçons ξεχωρίζει μέσα από όλα τα υπόλοιπα στη βιομηχανία της μόδας; Κυρίως λόγω της avant-garde αισθητικής του!

Η Γιαπωνέζα σχεδιάστρια ίδρυσε την εταιρία το 1973 προκαλώντας τον ορισμό της ομορφιάς και τα δυτικά πρότυπα με μια τολμηρή αισθητική που χαρακτηρίζεται μέχρι σήμερα επαναστατική.

Τι ξέρεις για τη Rei Kawakubo;

Η Rei Kawakubo γεννήθηκε το 1942 στο Τόκιο. Ο πατέρας της ήταν διευθυντής στο πανεπιστήμιο Keio ενώ η μητέρα της καθηγήτρια αγγλικών. Στα είκοσι δύο της, αποφοιτά από το πανεπιστήμιο με δίπλωμα στις Καλές Τέχνες και εγκαταλείπει το σπίτι της προκειμένου να εργαστεί στο διαφημιστικό τμήμα της κλωστοϋφαντουργίας Asahi Kasei, ενώ λίγα χρόνια αργότερα θα ξεκινήσει την καριέρα της ως ανεξάρτητη επαγγελματίας στυλίστρια.

Αν και αυτοδίδακτη, ο δυναμισμός και η εκρηκτική δημιουργικότητα της την ωθήσαν στο να σχεδιάσει τα πρώτα της ρούχα με την ετικέτα Comme des Garçons τα οποία πουλούσε σε τοπικά καταστήματα του Τόκιο έως το 1973. Το 1975 άνοιξε τη πρώτη της μπουτίκ με γυναικεία ρούχα, ενώ τρία χρόνια αργότερα θα λανσάρει την πρώτη της αντρική σειρά ενδυμάτων Homme Comme des Garçons. Σύντομα θα ακολουθήσουν και οι σειρές Tricot, Robe de Chambre και Noir. Μέσα σε μια δεκαετία έχει καταφέρει να ανοίξει 150 καταστήματα σε όλη την Ιαπωνία.

Στις αρχές της δεκαετίας του 80, μια ομάδα Ιαπώνων σχεδιαστών άρχισε να κατακτάει τη διεθνή σκηνή της μόδας. Το 1981 η Rei Kawakubo μαζί με τον Yohji Yamamoto και τον Issey Miyake παρουσίασαν τις συλλογές τους στο Παρίσι. Η υπονομευτική προσέγγιση απέναντι στους κανόνες της μόδας και η avant-garde αισθητική ήταν τα κοινά τους χαρακτηριστικά. Χάρη στην anti-fashion φιλοσοφία και την ασάφεια που αντιπροσώπευαν τα ρούχα τους, ώθησαν θέματα που αφορούσαν τη σεξουαλική ταυτότητα και τη ρευστότητα ανάμεσα στα δύο φύλα.

Τι έκανε τη Γιαπωνέζα σχεδιάστρια να ξεχωρίσει;

Η συλλογή της Kawakubo διακρίθηκε από έλλειψη ομορφιάς, γοητείας και σεξουαλικότητας και ήρθε σε αντίθεση με τα ιδανικά της γυναικείας ζωής τις δεκαετίες του 70 και του 80. Επηρεασμένη βαθιά από τις καταστροφικές συνέπειες του Β’ Παγκοσμίου πολέμου που ξερίζωσαν τη πατρίδα της, παρουσίασε το 1982 τη συλλογή Destroy in Paris συγκλονίζοντας κοινό και κριτικούς. Τα oversized πουλόβερ με τρύπες σε μονότονα χρώματα και τραχιά υφάσματα έδωσαν την εντύπωση της εξαθλίωσης και ήρθαν αντιμέτωπα με την παριζιάνικη αίγλη. Ο Τύπος ονόμασε το στιλ της "Hiroshima Chic".

Οι κριτικοί χαρακτήρισαν τα ημιτελή και ασύμμετρα υφάσματα παράλογα, ενώ έβλεπαν τις δημιουργίες της ως κάτι το μη κολακευτικό, το αντισυμβατικό που δεν ταίριαζε με τη γαλλική κουλτούρα και τα πρότυπα του δυτικού κόσμου.

Η Rei Kawakubo κάποτε δήλωσε περήφανα ότι έβρισκε τα αποκαλυπτικά ρούχα βαρετά και αντισεξουαλικά, ενώ οι συλλογές της περιλάμβαναν κυρίως ζέρσεΐ oversized υφάσματα, ασσυμετρία, επιρροές από ρούχα εργασίας και μια παλέτα από μαύρο, λευκό και μπλε.

Αμφισβητώντας την κυρίαρχη σιλουέτα χρησιμοποίησε έξυπνα και περίτεχνα υφάσματα δημιουργώντας μια αισθητική απόκρυψης. Ήταν μια εντελώς νέα εμφάνιση της μόδας που είχε βαθύ αντίκτυπο.

Το Μάρτιο του 1983, μια ανατρεπτική συλλογή περιλάμβανε τετραγωνισμένα φορέματα-παλτό κομμένα ανισομετρικά με άκοπα πέτα και παραμορφωμένη λαιμόκοψη. Το γεγονός ότι τα ρούχα έκρυβαν τελείως το σώμα είχαν ως αποτέλεσμα στο να ερμηνευτεί το έργο της Kawakubo ως έκφραση φεμινισμού, ενώ η ίδια τόνιζε ότι σχεδίαζε για γυναίκες που προσέλκυαν τους άντρες με το μυαλό τους και όχι με το σώμα τους.

Παρά την αρχική κριτική που δέχτηκε το brand Comme des Garçons αρχίζει σταδιακά να αποκτά διεθνή φήμη. Το 1985 η Kawakubo πραγματοποιεί την πρώτη της επίδειξη στις ΗΠΑ και την επόμενη χρονιά κερδίζει το Διεθνές βραβείο Fashion Group.

Την άνοιξη του 1992 δείχνει στη πασαρέλα ρούχα που μοιάζουν περισσότερο με τα χάρτινα σχέδια του πατρόν πάρα με τα ίδια τα ρούχα, ενώ το 1997 παρουσιάζει τη πιο γνωστή συλλογή της με τίτλο "Dress meets body and body meets dress" στέλνοντας στη πασαρέλα του Παρισιού ρούχα με βολβώδεις βάτες στην κοιλιά, στους γοφούς στους ώμους και στην πλάτη δημιουργώντας δυσμορφικές σιλουέτες σοκάροντας για ακόμη μια φορά το κοινό.

Το 2004 άρχισε να εγκαινιάζει μια σειρά από καταστήματα pop-up σε τοποθεσίες μακριά από τις κυρίαρχες πρωτεύουσες της μόδας.

Με ποιους κορυφαίους της μόδας συνεργάστηκε;

Αν και προτιμούσε να μένει μακριά από τα φώτα τις δημοσιότητας και να φωτογραφίζεται σπάνια, η Rei Kawakubo πραγματοποίησε κορυφαίες συνεργασίες. Το 2008 σε συνεργασία με την εταιρεία H&M, λάνσαρε μια capsule σειρά η οποία κέρδισε εξαιρετική κριτική. Συνεργάστηκε επίσης το 2014 με τον οίκο Louis Vuitton για τον σχεδιασμό αξεσουάρ, ενώ το 2012 η συνεργασία με τον οίκο Hermès είχε ως αποτέλεσμα τις συλλογές μεταξωτών φουλαριών με τίτλο "Noir et Blanc" και "Couleur". Τον Απρίλιο του 2023 θα παρουσιάσει σε συνεργασία με την αθλητική εταιρεία Nike τα παπούτσια CDG Nike Terminator.

Το 2017 τιμήθηκε από το Metropolitan Museum of Art με την αφιερωματική έκθεση "Art of the In-Between". Είναι η πρώτη εν ζωή σχεδιάστρια μετά τον Yves Saint Laurent το 1983.

Η επιβλητική και αινιγματική εμφάνιση της Kawakubo που είναι σήμα κατατεθέν της, περιλαμβάνει μια μαύρη στολή ή κουστούμι, μαύρα blunt bob μαλλιά και oversized γυαλιά. Και ενώ ξεκίνησε το brand της χωρίς καμιά οικονομική υποστήριξη και επίσημη εκπαίδευση πάνω στο σχεδιασμό του ρούχου, η δημιουργικότητα της και η έντονη εικονοκλαστική της προσέγγιση την τοποθετούν στους σχεδιαστές με την μεγαλύτερη επιρροή του 20ου αιώνα.